Friday, November 09, 2007

Henri wuift me niet meer uit

Zondag ll. ben ik naar de boekenbeurs gegaan.
Toen ik nog niet lang terug thuis was, merkte ik dat er een MUG auto en een ziekenwagen juist rond de hoek van de straat stonden.
D'r stond nogal wat volk op straat, en ik vind dergelijke situaties nogal "pottekijken",dus ging ik terug binnen (want mijn compagnons van de boekenbeurs waren er nog, en we hebben nog wat nagekeuveld).

Maandagavond hoorde ik dan dat de MUG er was geweest voor Henri. Hij zou in het ziekenhuis liggen.

Dinsdagavond echter kregen we een overlijdensbericht in de brievenbus: Henri was niet meer.

Henri was een buur: hij woonde in het 2de huis in de straat juist om de hoek. Zijn garage komt uit in onze straat, bijna rechtover ons huis.
We wonen al bijna zo'n 20 jaar in ons huis, en Henri woonde er toen ook al.
We hebben nooit echt veel contact gehad met Henri en zijn familie: een goede dag en een goede avond.
Maar telkens ik (en in de beginjaren was dat vrij frekwent) aan ons huis aan het werken was (vooraan), dan kwam Henri hallo zeggen, en een babbelke maken.
Henri was een minzaam man: rustig, en altijd vriendelijk.

Henri's gezondheid was de laatste jaren wat achteruit gegaan. Maar hij stond heel regelmatig in de deur van zijn garage, en altijd wuifde hij me vriendelijk uit als ik weer eens met de auto ergens naar toe moest.

Henri wordt zaterdag zelf uitgewuifd.

Niettegenstaande de losse band die ik met Henri had, heb ik de laatste dagen regelmatig aan Henri gedacht.
En dat wou ik even kwijt.

Arnold.

Saturday, November 03, 2007

de juiste temperatuur

Iets wat me al een tijdje van het hart moet, maar waar ik nog niet aan gekomen was om neer te schrijven.

Waarom heeft iedere moderne auto een buiten-temperatuursensor, maar geen binnen-temperatuursensor?

Ik rij al een tijdje met een automatische airco, maar ik heb toch niet altijd de indruk dat de ingestelde temperatuur zonder meer wordt aangehouden.
Of zou het mankeren van zo'n binnentemperatuurmeting het minder goed functioneren van een airco moeten verdoezelen ?

Wordt vervolgd ... zodra ik een thermometer voor in de auto heb gekocht ;-)

Arnold.

Saturday, September 08, 2007

Week-endje zeilen


Net zoals vorig jaar zijn we terug met een aantal collega's (en 1 vreemde eend ... mar die viel heel goed mee ...) gaan zeilen vanuit Nieuwpoort.
Da's altijd weer een belevenis: 5 bleu's en 1 skipper ...
Dit jaar was het weer wat rustiger dan verleden jaar: toen hadden we 6..7 Beaufort met pieken tot 8, dit jaar was het tussen 3 en 5 Beaufort.
Vrijdagavond ingescheept, en nog wat gekeuveld.
Zaterdagmorgen vroeg vertrokken (rond 7h30) richting Duinkerke (met de bedoeling dan het kanaal te dwarsen naar Ramsgate). Gezien de zwakke wind hebben we rond 13h30 beslist om dan toch maar naar Duinkerke te zeilen, en gelukkig dat we die keuze gemaakt hebben: rond 14h30 viel de wind volledig weg:, en zijn we naar Duinkerke getuft op motorkracht (zo'n 2h): maar ook da's leuk, in een lekker zonnetje.
Op zondag hadden we terug goede wind: in een flinke boog zijn we dan terug richting Nieuwpoort gezeild, waar we voor de kust nog efkes de radartoren hebben bezocht.
Rond 17h15 aangemeerd in Nieuwpoort: een beetje moe, maar voldaan!!!

Arnold.
PS.: meer foto's op Flickr

Wednesday, August 15, 2007

parkeerautomaat perikelen


Tijdens het week-end moest ik (jammer genoeg) in de St.Jozefskliniek te Izegem zijn.
Parkeren kan, tegen betaling. Er zijn twee automaten waar je kan betalen: ééntje aan de in/uitgang van de parking, ene aan de ingang van de kliniek zelf. Ikzelf moest 0,7 Eur betalen: iets wat niet bepaalt vlot verliep gezien de aversie van de automaat tegen stukken van 20 Eurocent!
Enfin, niet getreurd, de Proton-kaart heeft geen problemen met munten ;-)



Toen ik terug naar de parking ging, wou ik toch even checken of er geen leuke mededeling op die parkeerautomaat te vinden was ... en ja hoor: die lust blijkbaar geen stukken van 10 Eurocent !


Arnold.

Monday, August 13, 2007

Een achterkomertje (van Amiens)



Zojuist nog een leuke foto teruggevonden van onze korte trip naar Amiens (zie andere blogpost). Toen we in Le Crotoy aan het wandelen waren, vond ik deze tekst, voor een venster van een vakantiewoning.
Voorwaar een nieuwe vertaling van "sleutel": cute, as one would say in English ;-)

Arnold.

Sunday, August 12, 2007

klere(n) week-end

In juni 2006 heb ik een blogpost gemaakt met ongeveer dezelfde naam.
Deze keer zijn we naar Ikea geweest (in Lomme, om ons Frans wat te oefenen ;-)
We spreken dus deze keer over kleren: uiteindelijk zijn we thuis gekomen met 120 (ja, honderd en twintig) kleerhangers.
We hadden namelijk enige tijd geleden "gemoderniseerd", en een "dressing" geïnstalleerd in een resevekamer (die dus nu ook "dressingroom" noemt).
In zo'n "dressing" hangen de kleren niet meer in een gesloten kast, maar wel in een open kast.
En, het kan toch niet dat je dan zoveel verschillende kleerhangers ziet hangen? O neen, die moeten allemaal gelijk zijn: staat toch veel mooier?
Enfin, toen bleek pas hoeveel kleren we hebben (en ik spreek dan nog enkel over mijn liefste vrouw en mezelf): 120 kleerhangers waren nodig om de 'conversie' uit te voeren ... een mooi voorbeeld van de welvarende maatschappij waarin we mogen leven.

Arnold.

Wednesday, August 01, 2007

bezoek aan de monding van de Somme

Verleden week donderdag en vrijdag zijn we nog efkes naar Frankrijk geweest: via Poperinge, Kassel, Saint-Omer, de Cap's (Blanc Nez en Gris Nez), Bologne naar de monding van de Somme.
Donderdag zijn we tot de late namiddag blijven plakken aan de monding (Le Crotoy (waar we geluncht hebben in een leuk klein restaurantje (goede kwaliteit aan een goede prijs), Saint-Valery, ...). Daarna zijn we naar Amiens getrokken: we wilden daar wel eens de kathedraal zien. Ik had ergens gelezen dat de kathedraal 's avonds verlicht werd ... dus dat wilden we dan ook nog donderdagavond meemaken.

Wat we tijdens die "lichtshow" gezien hebben (die duurde een 3 kwartier), was echt de moeite: de kleurloze stenen beelden langs de buitenkant van de kathedraal werden ingekleurd met een lasershow: verbazingwekkend !!!

Deze site laat je toe om de kathedraal vanuit alle hoeken te zien (fantastische site, ten andere, met mooie beelden van ons wereld erfgoed). Voor een bezoek aan de kathedraal (met uitleg in het Nederlands via een individuele audio-gids) moet je toch wel een 2 uur vrijmaken.

De buurt rond de kathedraal is ook een bezoekje waard: je vindt er heel wat pittoreske plekjes in een binnenstad die doorsneden wordt door kleine kanalen.
Op slechts 20 min wandelafstand van de kathedraal vind je ook nog de befaamde drijvende tuinen, oftewel "Les hortillonnages. Je kunt er prachtig wandelen, maar je kan nog beter gebruik maken van de rondvaarten: kleine electrisch aangedreven boten (zo'n 12 personen) voeren je in alle stilte door het prachtige gebied.

Op de terugweg naar huis zijn we nog efkes blijven plakken in Naours, een onooglijk klein dorpje, waar ze ooit een ondergrondse stad hebben uitgegraven: ook al een bezoek waard (een bezoek in de ondergrond duurt een klein uur, maar ook het park zelf biedt een mooie wandeling).

Via Arras en Lille zijn we uiteindelijk terug thuis beland.

Ik kan deze streek echt aanbevelen; wij gaan er zeker nog terug (en slechts op een grote boogscheut van ons Belgie!).

Arnold.

Sunday, June 25, 2006

een klere week-end

Wat een week-end:

Vrijdagavond: een goede vriend is gebuisd voor zijn thesis, wegens een echte bagatel (een (letterlijk) school-voorbeeld van regel-itis),

Zaterdagavond: telefoon van mijn oudste zoon: auto-ongeval in Bremen, Duitsland (gelukkig niemand gewond en hij is in zijn recht), auto rijdt nog, maar is toch nogal beschadigd,

Zondagnamiddag ... 2x prijs:
1. Een goede vriendin (en collega) belt: zij heeft met haar man en kinderen deelgenomen aan een ontspanningsnamiddag op haar man's werk ... en meegedaan aan een spel .... verkeerd gevallen .... ligamenten van duim afgescheurd: te opereren ...

2. diepvrieskast ontdooid ... en het ging niet vlug genoeg, dus wat geholpen met een plamuurmes om de ijsplakken te verwijderen .... te hard en te diep gegaan ... gaatje in de koelleiding .... diepvrieskast om zeep ....

De asgard was wat veraf dit week-end ;-)
Arnold.

Tuesday, June 13, 2006

Wat een vaderdag !!!






Man, man, man !
Ik hou normaliter niet zo van verrassingen (ook niet van verassingen, ten andere), maar nu had mijn vrouwtje (samen met de 2 jongens) toch de hoofdvogel afgeschoten!

Voor het eerst in mijn leven mocht ik stunten in de lucht.
Jawel, hoor, met een echt professioneel acrobatievliegtuig vanuit Wevelgem het luchtruim in, tot rond Ieper, en daar dan genieten van enkele stunts: loopings, rolls, vrilles, achtkanters, .... je zegt het maar .... ik heb het meegemaakt.

En als ik zeg professioneel: 300 pk; 750 kg.; titanium constructie: een kanonbal !

FANTASTISCH gewoon: de G-krachten die je dan meemaakt; het zicht dat je dan hebt (op de wereld ondersteboven), man, man, man toch!

Dank je wel, mams en kinnekes !

Arnold.

Saturday, June 03, 2006

De zomer zoemt binnen!


Na al dat slechte weer van de afgelopen weken, zou een mens beginnen vrezen dat het weer nooit meer in orde komt ?
Maar gisteren kwam de zon er dan toch door .... en bij ons thuis bleek de natuur dit onmiddelijk heel duidelijk te stellen: een "tros" bijen bleek zich genesteld te hebben in een appelaar. Door het dichte bladerdek kon je het van ver moeilijk zien, maar horen kon je het des te meer !

Als dat geen leuke verrassing was!

Arnold.

Wednesday, May 24, 2006

een verhaal van autospiegels: een ongeluk bij een geluk

Mijn schoonbroer woont in een drukke toegangsstraat tot Wevelgem: auto's parkeren langs beide zijden, en je auto achterlaten zonder ingeklapte buitenspiegels is vragen om problemen.
Maar niet getreurd: niettegenstaande de ingeklapte buitenspiegels had mijn geacht familielid al 3 spiegels vervangen ... zonder de dader te kennen.

Maar niet getreurd: niet zo, gisteren; ha neen: het was terug prijs .... buitenspiegel kapot gereden, maar deze keer, hoera: geluk ! Een buurvrouw had het gezien: een witte bestelwagen met nummerplaat PRW... (sorry, de cijfertjes heb ik niet onthouden).

Dus, gene paniek, effe de politie gebeld om klacht in te dienen, met de hoop om nu eindelijk eens NIET de vervangspiegel zelf te moeten betalen.
Maar dat was zonder het ongeluk gerekend: de politie had vlug getraceerd dat er in onze buurt zo'n 120 witte bestelwagens rondreden met die 3 eerste beginletters .... en sorry, hoor, mevrouw, maar voor een buitenspiegel konden ze toch al die wagens niet opsporen?

Daar ging die 200 Eur voor een nieuwe buitenspiegel .... nogmaals uit eigen zak.

Tot zover deze lokale berichtgeving, van onze reporter ter plaatse.

Sunday, May 21, 2006

de jonge professor en zijn passie

Deze namiddag zijn we met vrienden naar het provinciaal domein De Palingbeek (regio Ieper, meer bepaald Zillebeke) geweest. Het was jaren geleden dat we daar nog naar toe waren gegaan (met andere woorden, in de tijd dat onze kinderen nog volop in de bossen wilden hossen ...).
We hebben ons geparkeerd in de buurt van het bezoekerscentrum (heel leuk wat ze daar gerealiseerd hebben, om de streek beter te kennen), en vandaar zijn we door het nieuwe deel (bio-boerderij en nieuw aangelegde bossen) naar de oorspronkelijke parking gegaan (waar je ook het cafétaria hebt .... om onze Zondagse Koffie te nuttigen).
Onderweg passeerden we het Astrolab IRIS: de locale verzamelplaats van de hemelbewonderaars.
Daar kon je een uitleg krijgen over hun telescoop, en over de werking van de amateur-sterrenwacht.
Toen we in de koepel aankwamen, zat daar een jonge snaak (naderhand bleek hij 12 jaar jong te wezen).
Onmiddellijk vroeg hij ons of we wat meer uitleg wilden ..... en toen was ie vertrokken: met een ongeloofelijke schwung en in heel degelijk Nederlands vertelde hij ons over de mogelijkheden van de telescoop, over de werking van lenzen, en het gevaar om via een lens direct in de zon te kijken, over hoe je de koepel sloot of bewoog .... ongelofelijk wat die knaap van slechts 12 jaar ons voorschotelde! (als we wat te veel lawaai maakten, vroeg hij ons om aandachtig te blijven, zodat we alles konden horen !!!).

En met welk een enthousiasme vertelde hij over het lab: net alsof hij de hele zaak zelf had gebouwd!

Dit was duidelijk iemand met passie voor zijn hobby; en passie is belangrijk in ons leven, passie doet ons leven.

Arnold.

Tuesday, May 31, 2005

De ervaringen van een agnost in een Brusselse kerk

Zaterdag laatstleden hadden we de eer een huwelijk van ietwat verdere familie te mogen bijwonen in de Sint Servaas kerk te Wemmel.
Alhoewel ik vanuit mijn levensovertuiging niet echt bekend sta als een frequent kerkganger, vond ik dit toch een ontroerende dienst, van een sterk grijzende maar heel gedreven priester : Pater Scholtes.
Ik heb altijd bewondering voor gepassioneerde mensen, en deze priester straalde zijn passie af op de aanwezigen!

Ik had me vooraf al afgevraagd in welke taal de mis zou opgedragen worden: een groot deel van de familie van de bruidegom, waaronder ondergetekende, komt uit West-Vlaanderen (en voor wie zou twijfelen: in West-Vlaanderen spreken we West-Vloams en alhoewel je dat "koeterwaals" zou kunnen noemen, leunt dat toch dichter naar het Nederlands dan naar het Frans), de bruidegom en zijn dichte familie woont sinds jaar en dag in Henegouwen
(waar Frans de voertaal pleegt te zijn), de bruid is van Wemmel, wat neigt naar een meer Franse tongval.

De dienst vond voor een groot deel in het Frans plaats, maar vrij vaak schakelde de priester verdikke (sorry voor de taal) naadloos over op Nederlands: je moet het maar doen.
De man bleek dus met andere woorden perfect tweetalig te zijn (een eigenschap waarvoor we als Belgen bekend zijn in het buitenland, maar waar ik toch mijn twijfels over heb).

Chapeau!

Arnold.

Sunday, March 20, 2005

100 gr. ganzen

Met dit prachtige lenteweer, zijn wij zopas nog eens de Bergelenput gaan verkennen (een locaal groen gebied in miniatuur).
Rond de centrale vijver is er een wandelpad, en ergens op dat pad kan je in een hut genieten van de vijver.
Die hut is voor het publiek toegankelijk, maar ze wordt vooral door de 'echte' natuurliefhebbers gebruikt voor observatie van het (vogel)leven op de vijver.
In de hut bevindt zich een schoolbord, waarop men de observaties kan noteren.
Deze namiddag las mijn vrouw (niet uit eigen werk, maar wel wat op het bord stond) "100 gr. ganzen", en ze vroeg zich af of je eigenlijk wel 100 gram ganzen kon waarnemen?
Na enig intens overleg, zijn we samen tot de conclusie gekomen dat het hier waarschijnlijk over grauwe ganzen ging en dat de totale hoeveelheid dus heel wat meer moest zijn dan 100 gram.

Arnold.

Sunday, March 06, 2005

de gelukkige vis

Gisteren in de late namiddag ben ik gaan joggen: 40 minuten inspanning en ontspanning.

Ik ga nogal eens lopen langs de Wevelgemse Leie (langs het jaagpad).

En het was genieten van de natuur: toen ik nog maar pas op het jaagpad kwam (ter hoogte van de Leiebrug), werd ik al verwelkomd door een luidruchtige vlucht ganzen.

Ter hoogte van de afgesloten Leie-arm schrok een reiger op: hij vluchtte naar de overkant. Misschien was hij geschrokken van mijn opzichtige fluo jas?

Maar de klap op de vuurpijl kwam toen ik de brug die de R8 over de Leie brengt, al achter me had gelaten. Daar ligt uiterst links nog een (kleinere) oude afgesloten Leie-arm, en vlak naast het jaagpad links ligt een nogal volumineuze gracht.

Plots buitelde daar een kleine vis uit het water: dat vond ik grandioos.

(Ok: voor alle duidelijkeid ... hij buitelde er ook terug in ... er was dus geen permanente schade ...)

Wat een timing! Hoe kon die vis nu weten dat ik daar op dat ogenblik zou voorbij lopen?

Enfin, het kleine beestje was in zijn opzet geslaagd: ik was gecharmeerd door deze springlevende vis in de gracht.

Ik hoop dat de betrokken vis nu ietwat gelukkiger door het koude water zwemt: hij heeft een filosofische jogger eens te meer de kleine dingen van het leven laten appreciëren.

Arnold.

Thursday, October 07, 2004

In de reeks "onze spreekwoorden": De rekening gepresenteerd krijgen

Een kortverhaal: onze jongste zoon heeft in het zomerverlof een trottoir "genomen" met een fiets, natuurlijk niet met zijn eigen fiets ... maar wel met zijn broers vervoermiddel.
Dat dit trottoir niet met zich liet sollen, bleek uit de nieuwe vorm van het achterwiel, je kon gerust spreken van enige vervorming.
Enfin, het was duidelijk: zonder een nieuw achterwiel, zou de betrokken fietser voortaan een bewogen achterwerk vertonen ...

Geen probleem: de fiets werd ingeleverd bij de fietshersteller, met de vraag om een nieuw achterwiel te monteren.

De jongste zoon moest zelf de fiets afhalen, en ik had gevraagd om de rekening mee te brengen, zodat ik enige zekerheid had over de aangerekende som (jongelui hebben altijd geld tekort, nietwaar?).

En toen kwam ze: de rekening!
Geef nu toch toe: is dit geen prachtige, ouderwetse, simpele, sympathieke rekening???

Arnold.

Wednesday, July 21, 2004

vakantie

Zojuist een weekje Périgord (oftewel Dordogne) achter de rug: heerlijk!
Een echte aanrader voor mensen die rust zoeken: een huisje (Bac de Sors) op 80m van een (rustig) keistrand aan de Dordogne, in een gehucht dat Sors noemt, en deel uit maakt van Alles-sur-Dorgogne.

Heel veel natuur: eekhoorntjes, veel roofvogels, massa's hagedissen, een das ... waren de dieren die ik in Wevelgem zelden te zien krijg.
Heel weinig mensen (de dichtste plaats met een bakkerij was Limeuil, op zo'n 2km).

Arnold.



Monday, June 14, 2004

bewust zijn

Na weeral een gitzwarte zondag, wat commentaar op onze omgang met de medemens.

Ik ga wekelijks enkele keren joggen.
Ik kom dan nogal wat mensen tegen, per auto, per fiets, te voet.
En het is me op een bepaald ogenblik beginnen opvallen hoe weinig mensen eigenlijk laten merken dat ze je zien: goeie morgen, goeie dag, hallo, goeie avond ... zijn uitdrukkingen die je zelden te horen krijgt!
Iedereen is zo druk met zijn eigen ikje bezig ...

Dus ben ik zelf wat beginnen experimenteren, en roep ik nu altijd naar iedereen die ik tegenkom, heel expliciet "hallo".
Slechts een fractie van de mensen (geen 10%) heeft voldoende tegenwoordigheid van geest om te antwoorden met een groet, de rest wandelt/rijdt je straal voorbij.
Dan vraag ik me af hoe moeilijk het eigenlijk is om iemand NIET te zien: het is geheel onmogelijk om niet niet te communiceren: negeren is een uiterste vorm van communicatie.

Nochtans zou wat vriendelijkheid t.o.v. de medemens niet misstaan is deze tijden van de bange blanke man.
Een hoofdknikje of een handgebaar vereist echt niet zoveel energie, maar geeft wel aan dat je iemand hebt opgemerkt, dat je weet dat ie er is ... en dat kan deugd doen!

Arnold.

What's in a name?

Asgard, de titel van mijn blog, is afkomstig uit de Germaanse mythologie.

Het is de wereld waar de Germaanse goden leven, vrij vertaald "de hemel"?

Ik zie nog altijd een prentje uit een boek voor mijn ogen, een boek dat ik als kind heb gelezen: het paradijs was die plaats waar de melk in beken stroomde, en waar de gebraden kippen je in de mond vlogen ... zou dat Asgard kunnen zijn geweest?

Als we allemaal wat ons best doen, dan zou ons wereldje best wat meer op Asgard kunnen lijken ... een blijvend geloof in de goedheid van de mens ...

Arnold.

Thursday, June 10, 2004

het leeft ....

Hallo iedereen ...zou Samson zeggen ;-)

Dit is een eerste poging om enkele woorden los te laten op het publiek.

Hopelijk slaag ik er straks in om wat meer zinnige zaken te vertellen!


Arnold.